21 Okt 2020
Splošno

Kako kolesarjenje vpliva na kognitivne sposobnosti starejših?

Kako kolesarjenje vpliva na kognitivne sposobnosti starejših?

Dokazano je, da rekreacija na prostem in telesna aktivnost pomagata preprečevati kognitivni upad, povezan s starostjo. Zadnje raziskave pravijo, da starejši odrasli, ki vozijo kolo vsaj 3-krat na teden, krepijo svoje možganske funkcije. Električna kolesa so za starejše, ki kolo vozijo le občasno, mogoče še toliko boljša kot običajna kolesa, saj pripomorejo k izboljšanju počutja.

Kolesarjenje je tudi sicer izredno priljubljen šport tako med mladimi kot starejšimi. Veliko ljudi uživa v vožnji s kolesom, saj jim omogoča, da lažje in hitreje pridejo na cilj, ter spodbuja gibanje na prostem. Veliko lažje je namreč opraviti določeno pot s kolesom kakor peš. Če nismo ljubitelji daljših sprehodov, pot lahko opravimo s kolesom, kar pripomore k učinkovitemu razgibavanju telesa. Ko se staramo, pa se naša možganska moč zmanjšuje, kar lahko znatno vpliva na naše počutje.

Vse več raziskav potrjuje, da sta za dobro počutje pomembna gibanje in aktivnost v stimulativnem okolju, kot je narava. Vožnja s kolesom prinaša zdrave odmerke stimulacije za možgane. V skladu z najnovejšimi raziskavami je lahko odrasla oseba, starejša od 50 let, deležna večje stimulacije možganov pri vožnji z električnim kolesom kot z običajnim.

Kako je potekala raziskava?

Da bi preizkusili, kako kolesarjenje na prostem vpliva na kognitivne in psihološke sposobnosti, je skupina britanskih raziskovalcev z Univerze v Readingu in Univerze Oxford Brookes izmerila kognitivno funkcijo in duševno zdravje odraslih. Testirali so 100 odraslih oseb, starih od 50 do 83 let, izmed katerih ni bil nihče reden kolesar. Razdelili so jih v 3 skupine.

  • Prva skupina je dobila navodilo, naj vozijo navadna kolesa trikrat na teden, najmanj 30 minut, osem zaporednih tednov.
  • Druga skupina je dobila enako nalogo, le da so uporabljali električna kolesa.
  • Tretja skupina pa se v dvomesečnem obdobju sploh ni vozila s kolesom.

Na koncu študije sta obe skupini, ki sta kolesarili, znatno izboljšali svoje kognitivne sposobnosti, kot so sposobnost načrtovanja, organiziranja in dokončanja zadanih nalog. Zanimivo je, da kljub predvidevanju raziskovalcev, da se bodo kolesarji na običajnih kolesih najbolje izkazali ter se izboljšali, ker bodo v kolesarjenje vložili več napora in se bodo zato bolj gibali, so raziskave pokazale drugačne rezultate.

Kaj so pokazali rezultati raziskave?

Uporabniki električnih koles so na vseh kognitivnih testih dosegli enako dobre rezultate kot kolesarji na običajnih kolesih. Poleg tega pa so se bolje odrezali pri hitrosti obdelave podatkov in so bolje občutili dobro počutje kot ostali dve skupini.

Starejša gospa na e-kolesu
Kolesarji na e-kolesih so izboljšali svoje duševno in mentalno zdravje.

Raziskovalci so mislili, da bodo tisti, ki uporabljajo tradicionalna kolesa s pogonom na pedala, imeli najboljše možganske sposobnosti in najboljše duševno zdravje, saj bodo s svojim kardiovaskularnim sistemom izvajali največ fizične aktivnosti. Namesto pričakovanega rezultata pa so opazili, da so uporabniki električnih koles poročali, da so lažje in z večjo samozavestjo opravljali trikrat tedensko kolesarjenje. Dejstvo, da so se veliko raje odpravili ven in opravili potrebno fizično aktivnost, je najverjetneje razlog, da so se ljudje duševno in mentalno počutili toliko bolje.

Kolesarji električnih koles so se vozili več kot ostali udeleženci na običajnih kolesih in vsak teden prekolesarili dodatnih trideset minut. Električno kolo jim je omogočilo raziskovanje domačega kraja in okoliša ter jim je hkrati ponudilo interakcijo z ljudmi v lastnem okolju. Med kolesarjenjem so se počutili varno, saj so vedeli, da so v poznanem domačem okolju, kjer poznajo ljudi in bodo zagotovo varno in brez stresa prišli domov.

V branje priporočamo

Pobeg s kolesom | Vse pravice pridržane © 2020