Nakup gravel kolesa je lahko precej zahteven, saj nam je na voljo vedno bolj pestra ponudba. Ali izbrati gravel kolo, ki je bližje gorskemu, ali raje izbrati takšnega, ki je bolj podoben cestnemu, je le eno od mnogih vprašanj, s katerim se spopadajo bodoči lastniki gravel kolesa.
Vendar pa ni nujno, da postane iskanje najustreznejšega gravel kolesa za vas prava nočna mora, ampak je lahko tudi izjemno zabavno, če boste upoštevali nekaj korakov, ki smo jih pripravili v tem vodiču.
1. Na kakšnem terenu se boste najpogosteje vozili?
Spekter gravel koles je danes izjemno širok, od tistih skoraj cestnih do tistih, ki spominjajo že na gorska. Glavni razlog je, ker ljudje tovrstna kolesa uporabljajo za različne potrebe in na različnih terenih. Zato je pomembno, da se že pred nakupom vprašate, kako in kje boste prevozno sredstvo najpogosteje uporabljali.
Če se nameravate voziti po makadamskih cestah in asfaltu v približno enakem razmerju, je priporočljivo izbrati gravel kolo, ki je v svoji zasnovi nekoliko bližje cestnemu. Če pa ste ljubitelj brezpotij in neokrnjene narave, je za vas vsekakor boljša izbira kolesa, ki s svojo geometrijo spominja na gorsko.
Pri tem nikakor ne pozabite upoštevati tudi lastne ravni kolesarskih spretnosti na različnih terenih. Nekatera gravel kolesa so zato daljša in stabilna, na drugi strani pa so vam na voljo tudi takšna, ki so hitrejša in pri vožnji ne dopuščajo nobenih napak.
2. Izberite geometrijo kolesa glede na teren in slog vožnje
Geometrija okvirja je pri gravel kolesih v osnovi daljša, z večjim kotom vilic in višjo čelno cevjo, vendar se posamezni modeli lahko med seboj zelo razlikujejo.
Dober pokazatelj najustreznejše geometrije okvirja je razmerje med sprednjimi vilicami in položajem vaše glave, ko sedite na kolesu, če ju projeciramo na tla. Večina cestnih koles ima to razmerje v območju 55–61 mm, sodobna gorska kolesa pa v območju 80–100 mm.
Opazimo, da večje kot je razmerje, bolj se gravel kolo približuje gorskemu. Takšno kolo je stabilnejše pri večjih hitrostih, vendar je manj okretno. Na drugi strani pa bo manjše razmerje vodilo k večji podobnosti cestnim kolesom, manjši stabilnosti pri večjih hitrostih in k večji okretnosti.
V primeru, da v tehničnih specifikacijah ne zasledite vrednosti tega razmerja, je prav tako dober pokazatelj primerne geometrije okvirja tudi nagibni kot čelne cevi. Številke pod 71° se gibljejo proti koncu spektra gorskih koles, višje številke pa se nagibajo k cestnim kolesom.
3. Izberite primeren sprednji zobnik in velikost pnevmatik
Pri tretjem koraku je prav tako potrebno pomisliti najprej na to, ali želite, da se vaše gravel kolo obnaša bolj kot cestno ali bolj kot gorsko. Ključni komponenti, po katerih prihaja do velikih razlik, sta vrsta sprednjega zobnika in velikost pnevmatik.
Eden ali dva sprednja zobnika
Če boste s svojim gravel kolesom preživeli več časa na cesti in utrjenem makadamu ali pa si želite hitre vožnje navkreber in spuščanju po klancu navzdol, sta dva sprednja zobnika najboljša izbira. Dvojna nastavitev vam bo v tem primeru zagotovila dovolj velik razpon prestav, hkrati pa bo vrzel med posameznimi prestavami zanemarljivo majhna.
Če preživite večino svojega časa na kolesu na brezpotjih in strmih pobočjih, si izberite gravel kolo s samo enim sprednjim zobnikom, ki je sicer dobro poznan v gorsko kolesarskem svetu. Ta vam zagotavlja enak obseg prestav od največje do najmanjše prestave, za uporabo pa je veliko preprostejši.
Velikost pnevmatik
Potem ko ste izbrali sprednji zobnik, preusmerite svojo pozornost še na pnevmatike.
Kolesarji na cesti so običajno popolnoma zadovoljni s kolesom, ki ima pnevmatike 700 x 40 mm. Takšni kolesarji so na splošno zadovoljni s pnevmatikami širine od 32 do 40 mm, kar pa je zopet odvisno od vrste terena, po katerem se vozite.
Za tiste, ki si želite nekoliko bolj pustolovskega kolesarjenja, je priporočljiva manjša velikost obročnika 650b (27,5ʺ), zaradi česar je znotraj istega okvirja več prostora za robustnejšo gumo.
Večina gravel koles je danes združljivih z obročniki 650b, pri čemer večina oglašuje dve različni velikosti zračnic – eno za 700c (28ʺ) in drugo za 650b (27,5ʺ). Za večino pnevmatik gravel koles so primerne zračnice velikosti 700 x 40 mm ali 650 x 47 mm.
Torej, če stremite k bolj gorskemu kolesarjenju, izberite gravel kolo, ki ima vsaj 45 mm široke pnevmatike na 650b ali 700c okvirju. Če pa ste nagnjeni bolj h kolesarjenju po cesti, je pnevmatika širine 40 mm prav tako zadovoljiva.
4. Pojdite na testno vožnjo
Ta korak je ključen, za kar pa ne potrebujete dolge kolesarske vožnje. Gravel kolesa so zelo specifična, zato boste že po nekaj minutah ugotovili, ali je določen model primeren za vas. Testna vožnja je pomembna, da ocenite predvsem udobje na kolesu, prav tako pa se boste seznanili z različnimi specifikacijami, kot je na primer vožnja z enim sprednjim verižnikom ali z velikostjo obročnikov.
Verjetno ste opazili, da na tem mestu nismo izpostavljali materialov, iz katerega je izdelan okvir gravel kolesa. To pa zato, ker material v največji meri vpliva le na težo in ceno kolesa. Gravel kolesa so tako lahko iz aluminija, titana, jekla ali karbona, odvisno od tega, koliko želite zapraviti zanj.
Seveda pa obstaja še mnogo drugih dejavnikov, na katere je potrebno pomisliti. Naš nasvet je, da se pri vsakem od njih osredotočite na sebe in temeljito razmislite, kakšen kolesar ste ter kje se boste najpogosteje vozili. Tako je večja verjetnost, da boste na koncu brez večjih skrbi kupili pravo gravel kolo.