21 Jan 2025
Splošno

Zavore za kolo: vse, kar morate vedeti

Zavore za kolo: vse, kar morate vedeti

Zavore zagotavljajo zavorno moč, s katero lahko varno in nadzorovano upočasnite ali ustavite svoje kolo. Gre za ročice na krmilu in zavorni mehanizem, ki preprečuje vrtenje kolesa. Na voljo so različne možnosti, izbira pa je v največji meri odvisna od vašega kolesa in vrste vožnje, ki jo želite opravljati.

Različne vrste koles so namenjene različnim vrstam uporabe, zato je jasno, da se morajo zavore na mestnem in gorskem kolesu nekoliko razlikovati. Tu je še cestno kolo in nekaj drugih vrst koles, ki so vsaka na svoj način prilagojena načinu uporabe.

V-zavore

Ko so se pojavile V-zavore, so revolucionarno spremenile zavorno zmogljivost platišč za več vrst koles. Čeprav so novejši modeli koles opremljeni s kolutnimi disk zavorami, V-zavore še vedno ponujajo odlično zaviranje. Z dvema daljšima vilicama, ki zagotavljata vzvod pri vlečenju zavorne jeklenice, je na voljo veliko moči, ki pride še kako prav v vseh razmerah, razen v najbolj umazanih.

Zavorne obloge Swissstop Viking V-Brake
Zavorne obloge Swissstop Viking V-Brake (Extremevital.com)

Zavore v obliki črke V je enostavno namestiti in nastaviti, vendar se prepričajte, da so vaše zavorne ročice združljive s sistemom na kolesu, sicer lahko pride do slabšega delovanja. Večina zavor v obliki črke V je opremljena z zavornimi ploščicami, ki se obrabljajo. Zamenjava ploščic je zelo preprosta. Odstranite majhen pritrdilni zatič ali vijak, izvlecite staro ploščico in jo zamenjajte z novo. Morda boste morali pri tem le še nekoliko prilagoditi jeklenico.

Cantilever zavore

Cantilever zavore so nameščene podobno kot V-zavore, vendar je med njimi napenjalni kabel, ki se vleče navpično, da se zavore sprožijo. Kolesarji ciklokrosa jih obožujejo, saj zagotavljajo skoraj enako učinkovitost kot zavore V, ne da bi se zamašile z blatom. Nastavitev teh zavor je lahko nekoliko težavna, vendar vztrajajte in dobili boste odličen komplet zavor.

Cantilever zavorne obloge Baradine MTB-945
Cantilever zavorne obloge Baradine MTB-945 (Extremevital.com)

Tako kot pri V-zavorah, so tudi zavorne ploščice pogosto v obliki vložka, zato jih je mogoče hitro in enostavno zamenjati. Če jesenske in zimske vikende preživljate s kolesom v blatu, morda vozite gravel kolo s cantilever zavorami.

Čeljustne zavore

Če imate v garaži cestno dirkalno kolo in se želite hitreje ustaviti ter izgubiti nekaj teže, lahko standardne zavore zamenjate z novimi. Cestna kolesa se za ustavljanje zanašajo na čeljustne zavore, čeprav so zdaj vse bolj priljubljene tudi disk zavore.

Zavorna čeljust Shimano Alivio V-Brake BR-T4000
Zavorna čeljust Shimano Alivio V-Brake BR-T4000 (Extremevital.com)

Če je vaš okvir izdelan za čeljustne zavore, pa še vedno obstajajo možnosti za njihovo nadgradnjo. Za bolj varno vožnjo pri višjih hitrostih vam bo pomagalo hitrejše ustavljanje, dober par zavornih čeljusti pa vam bo zagotovil močno in zanesljivo zavorno moč v različnih razmerah.

Razlika med običajnimi in čeljustnimi zavorami

Večina kolesarskih čeljustnih zavor se pritrdi z enim vijakom v okvir ali na vilice in so na voljo kot ena enota. Vse pogosteje pa se na kolesih pojavljajo tudi zavore z neposredno vgradnjo, pri katerih se zavorni mehanizem vrti, zavoro pa na kolo pritrdita dva vijaka. Medtem ko običajne zavore s čeljustmi ponujajo dovolj moči, lahko zavore z neposredno vgradnjo zaradi dodatne togosti, ki jo zagotavljata dve pritrdilni točki, ponudijo dodatno moč.

Zavorne obloge Shimano Dura-Ace, Ultegra, 105
Zavorne obloge Shimano Dura-Ace, Ultegra, 105 (Extremevital.com)

Če za cestno kolo kupujete nove čeljustne zavore, preverite, katero različico sprejme vaš okvir. Zavore Shimano Dura-Ace so dober primer dobro delujočih čeljusti z neposredno montažo. Ker so cestne pnevmatike vedno širše, se lahko pri spuščanju kolesa iz okvirja ali vilic pnevmatika zatakne med zavorne ploščice, vendar je večina zavor opremljena z majhno odmično ročico, ki odpre zavoro in olajša odstranitev kolesa. Pred vožnjo ne pozabite nastaviti odmične ročice nazaj na svoje mesto!

Disk zavore

Obstajata dve glavni vrsti disk zavor za kolesa. Mehanske zavore uporabljajo navadno ročico, ki je s kablom povezana z zavorno čeljustjo. Običajno so cenejše, saj so manj zapletene, vendar niso tako zmogljive kot hidravlične kolutne zavore, poleg tega jih je treba prilagajati glede na raztegnjenost kabla in obrabo zavornih ploščic.

Zadnja in prednja disk zavora Shimano Deore M6120
Zadnja in prednja disk zavora Shimano Deore M6120 (Extremevital.com)

Pri hidravličnih zavorah je vzvod povezan z bati (ali čeljustmi) s cevko, ki vsebuje nestisljivo tekočino, zato so veliko zmogljivejše. Uporaba disk zavor ima številne prednosti, med katerimi je najpomembnejša ta, da zagotavljajo nadzorovano in predvidljivo zavorno moč ne glede na razmere. Disk zavore se zdaj vgrajujejo na vse vrste koles, vključno s cestnimi, ciklokros, gravel in hibridnimi kolesi, ter celo na nekatera otroška kolesa.

V branje priporočamo

Pobeg s kolesom | Vse pravice pridržane © 2025