Kolo je izvirna in izjemno priročna “pogruntavščina” s številnimi deli – in sicer kar toliko številčnimi, da se jih veliko ljudi nikoli ne nauči poimenovati, in ko gre kaj narobe, samo pokažejo na določeno mesto na kolesu. Toda ne glede na to, ali ste novinec na področju kolesarjenja ali ne, vsi vemo, da kazanje s prstom ni vedno najučinkovitejši način sporazumevanja.
Lahko se zgodi, da boste iz trgovine s kolesi odšli z nečim, česar v resnici niste želeli. Ste že kdaj prosili za novo kolo, čeprav ste v resnici potrebovali le novo pnevmatiko? V nadaljevanju vam predstavljamo glavne kolesarske komponente, ki jih enostavno morate poznati.
Osnovne komponente kolesa
Med osnovne komponente bi lahko umestili naslednjih 16:
- Pedala. So ena glavnih komponent kolesa, na katera kolesar postavi noge. Pedalo je pritrjeno na ročico, ki je sestavni del gonilke. Kolesar z obema nogama vrti gonilko, da bi zavrtel verigo, ki kolo žene naprej.
- Prestave. So mehanizem za menjavanje prednjih ali zadnjih prestav z dvigovanjem verige z enega zobnika na drugega, kar kolesarju omogoča prilagajanje razmeram na cesti, terenu oz. naklonu. Menjavanje prestav med vožnjo enostavno opravimo s potegom ali potiskom ročice na krmilu. Glede na prestavo določamo hitrost vožnje.
- Verižnik. Je pomemben del pri prestavnem razmerju, saj določa prestavno razmerje. Skupek verižnikov sestavljajo verižniki različnih velikosti, zloženi v koničasto telo. Ob obrabi je menjavo verižnika priporočljivo prepustiti strokovnjakom.
- Veriga. So nabor kovinskih členov, ki povezujejo gonilko z zadnjo pogonsko osjo ter prenašajo gibanje pedal na zadnje kolo. Pogosta nevšečnost med vožnjo je ta, da veriga zdrsne iz zobnikov. Težavo lahko hitro odpravimo sami in verigo namestimo nazaj na zobnike, pogosto tudi kar med vožnjo.
- Zadnje in sprednje disk zavore. Zadnja zavora je mehanizem, ki se aktivira z zavorno žico, sestavljen pa je iz zavorne čeljusti in povratnih vzmeti. Z zavornimi ploščicami pritiska na stranice zavornega diska, da se kolo ustavi. Na enak način delujejo tudi sprednje zavore. Poleg disk zavor poznamo še zavore tipa V ter bobnaste zavore.
- Sedež in sedežna opora. Majhen trikotni kolesarski sedež je pritrjen na okvir kolesa. Ima nastavljivo višino in se razlikuje po obliki in mehkobi sedalnega dela. Da najdemo ustrezen sedež zase, je potrebno preizkusiti več različnih modelov. Sedežna opora je cev, ki povezuje vrh sedežne cevi zadnjega kolesa. Je sestavni del okvirja, ki podpira in pritrjuje sedež, vstavljen na različno globino v sedežno cev za nastavitev višine sedeža.
- Gonilka. Osrednji del kolesa, na katerega so pritrjena pedala. Znotraj gonilke so kroglični ležaji, ki omogočajo vrtenje okoli osi. Je glavna komponenta za prenašanje sil in posledično vrtenja kolesa.
- Krmilo in krmilni ležaji. Krmilo je naprava za krmiljenje kolesa, sestavljeno iz dveh ročajev, povezanih s cevjo. Z njim usmerjamo in prilagajamo smer vožnje. Na krmilu se najpogosteje izrabijo krmilni ležaji, ki se jih enostavno zamenja.
- Obroč in set koles. Obroč je kovinski krog, ki predstavlja obod kolesa in na katerega je nameščena pnevmatika. Za različne vrste koles je potrebno izbrati pravi obroč.
- Pnevmatike. Njihova struktura je iz bombažnih in jeklenih vlaken, ki so prevlečena z gumo. Pnevmatika je nameščena na obroč kolesa. Pnevmatike koles se razlikujejo po dimenzijah in profilu, ki zagotavlja oprijem s terenom, po katerem kolesarite (cestni, mestni, MTB, otroški, BMX …).
- Zračnice. So del kolesa, ki ga vsak kolesar zagotovo vsaj enkrat zamenja. Nahajajo se v notranjosti pnevmatike. Zračnica je napolnjena z zrakom in pod različnim pritiskom glede na vrsto kolesa in namen uporabe.
- Ventil pnevmatike. Majhen ventil, ki zapira odprtino za polnjenje notranje cevi, omogoča vstop zraka, vendar preprečuje njegovo uhajanje.
- Tubeless in polnila. Zračnice se lahko napolni z zrakom ali s posebnim polnilom, ki preprečuje, da bi se zračnica pod veliko obremenitvijo predrla. Uporabljajo se predvsem za gorska kolesa, specializirana za spuste.
- Ročaji in trakovi. Nahajajo se na skrajnih legah leve in desne strani krmila. Ročaji zagotavljajo optimalen oprijem in preprečujejo zdrs rok med kolesarjenjem. Za še boljši oprijem, blaženje vibracij in bolj spočite roke se lahko ročaje ovije s trakovi.
- Kolesarske vilice. So del, ki vpenja kolesarski okvir s kolesom ter lahko služi za amortizacijo kolesa. Sprednje vilice so pri gorskih ali treking kolesih večinoma vzmetene, da blažijo in omogočajo udobnejšo vožnjo po neravninah in gorskih progah.
- Kolesarski števec. Ni del osnovne opreme kolesa, temveč spada pod dodatno opremo. Lahko se ga dokupi in pritrdi na krmilo, vilico in obroč kolesa. Obstaja več vrst kolesarskih števcev, ki se med seboj razlikujejo predvsem v namenu uporabe kolesa (osnovni, brezžični, števec s podporo GPS navigacije).
Vse predstavljene kolesarske komponente, poleg naštetih pa tudi mnoge druge, so po ugodnih cenah na voljo v trgovinah Extreme Vital. Njihova spletna trgovina je dostopna na naslovu www.extremevital.com, fizične pa lahko obiščete v Ljubljani, Mariboru, Škofji Loki in Radovljici.